loading...

لنت لاین

سیستم ترمز از تعدادی مواد مصرفی تشکیل شده است که البته باید در فواصل زمانی مناسب تعویض شوند. ترمزها یکی از مهم ترین قسمت های سیستم ترمز هستند و یک راننده خوب باید از علائم آسیب دیدن لنت ترمز و مهمتر ا

سونیا مختاری بازدید : 41 سه شنبه 23 فروردین 1401 نظرات (0)

سیستم ترمز از تعدادی مواد مصرفی تشکیل شده است که البته باید در فواصل زمانی مناسب تعویض شوند. ترمزها یکی از مهم ترین قسمت های سیستم ترمز هستند و یک راننده خوب باید از علائم آسیب دیدن لنت ترمز و مهمتر از همه سایش لنت ها آگاه باشد تا از خسارات جانی و مالی برای خود و دیگران جلوگیری کند. لنت های آسیب دیده فاصله ترمز را افزایش می دهد که در نهایت می تواند منجر به تصادف شود.

صاحبان خودرو در هنگام خرید لنت ترمز سعی می کنند از برندهای اصلی استفاده کنند، زیرا این قسمت بسیار مهم است. اما یکی از مشکلات اصلی زمان تعویض لنت ها است و نمی توان فاصله دقیقی برای این کار اعلام کرد. زمان تکمیل لنت ترمز به عوامل مختلفی از جمله نوع رانندگی و میزان استفاده از خودرو، برند تولید شده و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

لنت ترمز نیز مانند سایر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و باید به صورت دوره ای تعویض شود. اما این عمر مفید دقیقاً مانند سایر مصارف مانند روغن موتور و ... اعلام نشده و باید بازدید شود.

در گذشته از آزبست برای ساخت لنت استفاده می شد که امروزه به دلیل سرطان زا بودن آن ممنوع شده است. در حال حاضر از لنت هایی مانند لنت های سرامیکی استفاده می شود که عملکرد مناسب و البته هزینه بالایی دارند و طول عمر لنت ها به نوع وسیله نقلیه، سبک رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و موقعیت رانندگی بستگی دارد.

صدای سوت

یکی از راه‌های فهمیدن ساییده شدن لنت، صدای سوت زدن لنت است. اگرچه صدای لنت ترمز در برخی از محصولات نشان از کیفیت پایین لنت ترمز دارد و پس از مدتی از بین می رود اما اگر این صدا مدت زیادی طول بکشد نشان دهنده انتهای لنت است. این صدا گاهی آنقدر بلند است که حتی با بسته بودن پنجره ها نیز شنیده می شود. برای بررسی، می توانید چرخ را باز کنید و فاصله بین روتور و لنت را بررسی کنید. این فاصله باید بیش از 6 میلی متر باشد.

جیر جیر روی لنت ترمز

یک تکه فلز کوچک در بالای لنت ترمز وجود دارد که به تشخیص علائم تعویض کمک می کند. هنگامی که به اصطلاح گوشت لنت ترمز تمام شد، این قطعه فلزی با روتور تماس پیدا می کند و به شما هشدار می دهد که لنت ترمز کاملا فرسوده شده و باید تعویض شود. اگر از این صدا آگاه نباشید، این قطعه فلزی به روتور آسیب می زند و آن را کنده می کند و منجر به هزینه های تعمیر بیشتر می شود. البته توجه به این نکته ضروری است که تماس زیاد می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد ترمزها و دود شود که بسیار خطرناک است.

به طور کلی، اگر در هنگام ترمزگیری صدای غیرعادی شنیدید، بسیار وسواس داشته باشید، زیرا در صورت آسیب دیدن روتور، باید هزینه زیادی برای صاف کردن سطح و یا حتی تعویض آن بپردازید، بنابراین برای تشخیص ترمز این روش را جدی بگیرید.

هنگام توقف خودرو کشیده شود

همچنین ممکن است در حین رانندگی احساس کنید که کنترلی روی خودرو ندارید یا زمانی که خودرو می ایستد اصلاً به فرمان شما گوش نمی دهد، گویی لنت های ترمز از کار افتاده اند. همه اینها ممکن است به ترتیب نشان دهنده نقص سیستم ترمز و لنت ترمز باشد. اگر در شیفت قبلی فقط یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، هنگام توقف، خودرو به سمت لنت کشیده می شود که قدرت بیشتری دارد که در بزرگراه ها می تواند بسیار خطرناک باشد و حتی باعث انحرافات خطرناک شود.

در واقع در این موارد در یک چرخ کولیس گیر می کند و این منجر به تولید اصطکاک نامتعادل می شود. همچنین اگر نیروهای وارد شده به چرخ ها یکسان نباشد، باید منتظر بمانید تا خودرو به یک سمت عقب کشیده شود. البته لازم به ذکر است که خودرو فقط به دلیل این عارضه یدک کش نمی شود و ممکن است به دلیل آسیب دیدن تودوزی خودرو، فشار کم لاستیک، فرسودگی لاستیک و چندین عامل دیگر باشد.

لرزش پدال ترمز

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ABS باشد، هنگام ترمزگیری شدید شاهد لرزش های شدید روی پدال ترمز خواهید بود. این به دلیل سیستم ترمز ABS است و کاملا طبیعی است. زیرا این سیستم با اتصال و جدا کردن لنت ها به صورت سری از لغزش و قفل شدن چرخ جلوگیری می کند. اما اگر حتی در ترمزهای معمولی هم این لرزش را احساس کردید، بدانید که این بار سیستم ترمز شما مشکل دارد و این هم به دلیل ناصاف بودن سطح روتور است و باید به یک استاد کار مطمئن مراجعه کنید.

فشار نامتناسب پدال و راندمان ترمز

در بین راه های تشخیص ساییدگی لنت ترمز، این روش کمی آزمایشی است و برای افرادی که به خودروی خود توجه دارند آشکار خواهد بود. اگر افت عملکرد نسبت به دفعات قبل محسوس است و مجبورید پدال را خیلی محکم فشار دهید تا متوقف شود، باید به فکر تعمیر آن باشید. علاوه بر این، اگر هنگام ترمزگیری پدال خیلی پایین بیفتد، این نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز است و ممکن است لنت های ترمز فرسوده شده باشند یا سیستم هیدرولیک با نشتی روغن ترمز مشکل داشته باشد.

عمر تقریبی لنت ها چقدر است؟

بهترین زمان برای تعویض لنت هایی که ایمنی را به خطر نمی اندازند یا جیب های شما را خالی نمی کنند، زمانی است که میزان روغن در مخزن کمتر از استاندارد توصیه شده توسط سازنده باشد. در این صورت به دلیل سایش لنت ها، سطح روغن در مخزن کاهش می یابد. وقتی سطح روغن به محل مشخص شده رسید، لنت ها را عوض کنید. البته به خاطر داشته باشید که پایین آمدن سطح روغن در باک به دلیل نشت روغن از کیت مدار ترمز نیست. گهگاهی از زیر خودرو عبور کنید و زنجیر ترمز و شیلنگ های قابل انعطاف را بررسی کنید. البته به گفته برخی کارشناسان بهتر است هر 35 تا 40 هزار کیلومتر لاستیک خودرو را چک کنید. همچنین زمانی که لنت خودرو 80 درصد استفاده شده است باید تعویض شود.

نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت ترمز

1. گردش کامل هوا در اطراف دیسک و گیره باعث خنک شدن لنت و در نتیجه افزایش عمر آن می شود. در سال 1991، کارخانه شورلت آمریکایی شکایات زیادی دریافت کرد که همه آنها نشان می داد که عمر لنت ها کوتاه است. راه حل پیشنهادی کارشناسان جنرال موتورز حذف شیشه جلوی خودرو در دو طرف جلو بود. این باعث می شد باد بهتر می وزد و لنت ها خنک می شوند و در نتیجه عمر آنها طولانی می شود.

2. در بسیاری از موارد خرابی ترمز به دلیل عدم تغییر روغن ترمز است. به عنوان مثال روغن با نقطه جوش 400 درجه سانتیگراد پس از یک سال استفاده، نقطه جوش آن به 300 درجه سانتیگراد می رسد که منجر به تبخیر در هنگام مانورهای شدید و ترمزگیری و عملکرد ناکافی سیستم ترمز می شود. تبخیر روغن ترمز نیز به دلیل نیروی باقیمانده ناشی از فشار بخار روغن باعث انسداد جزئی می شود که مشابه راننده ای است که پدال را فشار داده و نگه می دارد. این باعث سایش زودرس لنت می شود.

3. در بسیاری از موارد کالیپر از بیرون مشکلی ندارد و کاملا خنک است اما داخل آن پر از لجن است که باعث ایجاد نیروی باقیمانده ناشی از لجن پشت پیستون کلیپر و سایش سریع لنت می شود. برای رفع این مشکل، گیره باید باز و تمیز و به طور کامل سرویس شود.

4. هرگز لنت های آزبست یا غیر آزبست را با لنت های نیمه فلزی جایگزین نکنید. مگر اینکه تامین کننده قطعات اجازه این تعویض را بدهد. لنت های آزبستی یا غیر آزبستی نسبت به لنت های نیمه فلزی کم صداتر هستند، اما به اندازه لنت های نیمه فلزی گرما را تحمل نمی کنند. بنابراین در صورت تعویض غیرمجاز لنت ترمز آزبستی یا غیرآزبستی به جای بسترهای نیمه فلزی به دلیل دمای بالا شاهد کاهش عمر بستر و تخریب سریع آن خواهیم بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 110
  • بازدید سال : 1,811
  • بازدید کلی : 5,952