loading...

لنت لاین

اصطلاح وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات مصنوعی اطلاق می شود که می توانند افراد یا کالاها را در حین جابجایی جابجا کنند.اساسی ترین ویژگی وسیله نقلیه پس از تحرک، توانایی آن در توقف است. بنابراین شی متحر

سونیا مختاری بازدید : 54 دوشنبه 23 اسفند 1400 نظرات (0)

اصطلاح وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات مصنوعی اطلاق می شود که می توانند افراد یا کالاها را در حین جابجایی جابجا کنند.اساسی ترین ویژگی وسیله نقلیه پس از تحرک، توانایی آن در توقف است. بنابراین شی متحرک تنها زمانی می تواند به عنوان وسیله نقلیه در جامعه در نظر گرفته شود که علاوه بر متحرک بودن، در مواقع لزوم بتوان آن را متوقف و یا سرعت آن را کاهش داد. در غیر این صورت دستگاه دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و امنیت سرنشینان آن را کاملا به خطر می اندازد. در واقع وسیله نقلیه بدون ترمز را نمی توان چیزی جز ارابه مرگ دانست.

نیروی اصطکاک مهمترین نیرویی است که در توقف خودرو نقش دارد و اساسی ترین قسمتی که اصطکاک لازم را برای توقف خودرو یا وسیله نقلیه فراهم می کند لنت ترمز نام دارد. مطمئناً می‌توانید تصور کنید که اگر این تکه از ماشین‌هایمان را برداریم، چه آشوبی دامنگیر جامعه می‌شود و چه فاجعه ویرانگری رخ خواهد داد. حتی می توان گفت که نظم و امنیت عمومی به خطر خواهد افتاد.

با وجود ظهور انواع سیستم های مدرن و فناورانه مرتبط با ایمنی خودرو، اما هنوز پس از گذشت سال ها، لنت ترمز مهم ترین بخش ایمنی خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان آن است. در نتیجه انتخاب لنت ترمز مناسب خودرو یکی از مهم ترین وظایف مالک یا راننده است و نباید در این زمینه سهل انگاری کرد، در غیر این صورت عواقب ناخوشایندی گریبانگیر سرنشینان خودرو به خصوص خود راننده خواهد شد. 

در این مقاله قصد داریم انواع و اقسام لنت های ترمز موجود در بازار را در مرکز خدمات شما ارائه دهیم و اطلاعاتی را برای انتخاب بهترین لنت ترمز برای خودروی خود ارائه دهیم.

سیستم ترمز سرعت را کاهش می دهد و خودرو را به طور کامل متوقف می کند و بین ترمز و دیسک اصطکاک ایجاد می کند (یا بخرید). لنت ترمز از یک قسمت فلزی سخت و یک قسمت نرم تشکیل شده است که به انواع مختلفی تقسیم می شود. در واقع به دلیل تماس قسمت نرم (معمولاً تیره رنگ) با سطح دیسک ترمز و ایجاد نیروی اصطکاک بین دو قسمت، سرعت خودرو نیز کاهش می یابد.

معمولاً قسمت نرم با چسب یا پرچ به قسمت فلزی متصل می شود و تا به امروز راه بهتری برای اتصال این دو قسمت با یکدیگر پیدا نشده است. وقتی قسمت نرم لنت تمام می شود، علاوه بر کاهش نیروی ترمز، با برخورد بخشی از قسمت فلزی لنت به دیسک ها، صدای جیغی شنیده می شود که زنگ هشداری برای تعویض لنت ها است (گاهی به دلیل خاصیت خاص). مواد لنت ترمز برای شنیدن چنین صدایی که البته یک مورد محدود و محدود است.)

در صورت عدم تعویض به موقع لنت ها، احتمال شکستن لنت ترمز و افتادن طناب روی دیسک ترمز وجود دارد که این امر علاوه بر خطرات جانی، گاهی اوقات هزینه های مالی سنگینی را نیز به شما تحمیل می کند. بسته به شرایط رانندگی، نوع مسیر، میزان استفاده از ترمز، تردد در مسیر، جنس لنت ها و ... عمر لنت ها ممکن است متفاوت باشد.

انواع لنت ترمز


امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو در بازار وجود دارد که از آن جمله می توان به لنت ارگانیک، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی اشاره کرد.

لنت ترمز ارگانیک:

برخی از لنت های ترمز از مواد آلی ساخته شده اند. اگرچه این نوع لنت ها عمر اجزای سیستم ترمز خودرو را افزایش می دهند، اما هنگام کشیدن یا پایین آوردن نیروی ترمز کافی ندارند. علاوه بر این، هنگامی که لنت های ارگانیک خیس می شوند، بسیاری از توانایی خود را برای توقف خودرو از دست خواهند داد. این لنت ها ساختار نسبتاً نرمی دارند و عمر آنها نسبت به سایرین کوتاهتر است. استفاده از این نوع لنت ترمز ارگانیک در شهرهای پرترافیک که نیاز به توقف های مکرر دارند توصیه نمی شود.

لنت های نیمه فلزی:

پرکاربردترین نوع لنت برای خودروهای معمولی از این ماده ساخته می شود. این لنت ها حاوی آهن، فولاد و گرافیت هستند و انتقال حرارت خوبی را نشان می دهند و دیرتر گرم می شوند. این لنت ها به دلیل دوام، قیمت و کارکرد مناسب، انتخاب مناسبی برای استفاده معمولی و خودروهای معمولی هستند. لنت های نیمه فلزی معمولاً بین 30000 تا 80000 کیلومتر کار می کنند (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده).

لنت های تمام فلزی:

این لنت ها از نظر قیمت، کیفیت و کارایی در سطح بالاتری قرار دارند. تقریباً در همه شرایط، آنها نیروی بازدارندگی عالی و اصطکاک مناسب را نشان می دهند، اما باعث خوردگی بیشتر دیسک (یا کاسه ترمز) می شوند. روان کننده های کامپوزیت در پوشش های تمام فلزی به جای گرافیت استفاده می شود. این لنت ها به دلیل صدای زیاد و عمر کوتاه برای استفاده معمولی مناسب نیستند.

لنت های ترمز سرامیکی:

لنت های سرامیکی به جای فولاد از مس استفاده می کنند و انتقال حرارت آن افزایش می یابد و در حین کار خنک تر می شود. همچنین مس باعث افزایش طول عمر زیرلایه می شود. این پدها بی صدا هستند و عمدتاً در اتومبیل های مسابقه ای استفاده می شوند. عیب اصلی آنها قیمت بالای آنها است. آنها همچنین بهره وری خود را در هنگام مرطوب یا سرد کاهش می دهند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 1,794
  • بازدید کلی : 5,935