loading...

لنت لاین

ترمز شاید مهمترین ویژگی ایمنی هر وسیله نقلیه باشد. دانستن انواع مختلف ترمزها به شما کمک می کند هنگام مراقبت و تعمیر آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشید.دو نوع سرویس ترمز وجود دارد که از حرکت خودرو جلو

سونیا مختاری بازدید : 235 سه شنبه 09 فروردین 1401 نظرات (0)

ترمز شاید مهمترین ویژگی ایمنی هر وسیله نقلیه باشد. دانستن انواع مختلف ترمزها به شما کمک می کند هنگام مراقبت و تعمیر آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشید.دو نوع سرویس ترمز وجود دارد که از حرکت خودرو جلوگیری می کند: ترمز دیسکی و ترمز درام. علاوه بر این، تقریباً همه خودروها دارای ترمز اضطراری و ترمز ضد قفل هستند.مهم نیست که یک ماشین چقدر به ما خدمات می دهد، ما باید به طور مرتب از ماشین شخصی خود مراقبت کنیم.

انواع لنت ترمز در خودرو


قبل از مطالعه نحوه تنظیم سیستم ترمز در خودرو، بهتر است با انواع ترمز خودرو آشنا شوید:

لنت ترمز دیسکی


ترمزهای دیسکی شامل یک روتور ترمز است که مستقیماً به چرخ وصل می شود. فشار هیدرولیک از سیلندر اصلی باعث می شود کالیپر لنت ترمز را در دو طرف روتور فشار دهد. اصطکاک بین لنت ها و روتور باعث کاهش سرعت خودرو و توقف آن می شود.

لنت درام


ترمزهای درام از یک درام ترمز تشکیل شده است که به داخل چرخ متصل است. هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، فشار هیدرولیک دو کفشک ترمز، درام را فشرده می کند. این باعث اصطکاک و کاهش سرعت خودرو و توقف آن می شود.

ترمز اضطراری


ترمز اضطراری، همچنین به عنوان ترمز دستی شناخته می شود، یک سیستم ترمز ثانویه است که مستقل از خدمات ترمز عمل می کند. اگرچه انواع مختلفی از ترمزهای اضطراری وجود دارد، تقریباً همه ترمزهای اضطراری با کابل هایی کار می کنند که به طور مکانیکی به دستگاه فشار وارد می کنند.

ترمز ضد قفل یا ABS


سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در اکثر خودروهای جدید یافت می شود. اگر ترمزهای ثابت به طور ناگهانی اعمال شوند، ABS از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند تا لاستیک ها سر نخورند. این ویژگی به ویژه هنگام رانندگی در جاده های خیس و لغزنده بسیار مفید است.

نحوه تنظیم ماشین


تنظیم ترمز خودرو یک کار ساده اما مهم است که فاصله ترمز خودرو را بهبود می بخشد. ترمزهای دیسکی هر بار که از آنها استفاده می کنید به طور خودکار تنظیم می شوند. بیشتر ترمزهای درام برای تنظیم هنگام دنده عقب و ترمز طراحی شده اند. این بدان معنا نیست که ترمزهای درام نباید به طور دوره ای تنظیم شوند.

تنها زمانی که نیاز به تنظیم ترمزهای دیسکی در خودرو دارید، زمانی است که دستگاه را تعویض کرده یا خارج کرده اید. برای تنظیم ترمزهای دیسکی کافی است با موتور خاموش چند بار ترمز را باد کنید، موتور را روشن کنید، چند بار دیگر ترمزها را باد کنید و سپس با ماشین چند توقف کنید. لنت ترمزهای دیسکی قبلاً تنظیم شده اند و در استفاده معمولی به همان صورت باقی می مانند.

برای تنظیم ترمز، درام خودرو را بلند کرده و روی پایه های جک نگه دارید. لاستیک را بچرخانید و ببینید قبل از توقف خودکار چند بار می چرخد. لاستیک باید بین یک و نیم تا سه دور کامل بچرخد. هرچه کشش بیشتری به درام وارد کنید، هنگام توقف خودرو، پدال ترمز کمتر حرکت می کند. همچنین می تواند عمر کفشک و درام ترمز را کوتاه کند. برای تنظیم ترمزهای درام، باید بریدگی را روی پنل عقب قرار دهید که به شما امکان دسترسی به تنظیم کننده ترمز را می دهد. برش معمولا دارای یک نوار لاستیکی است که باید آن را بردارید.

پس از جدا کردن دوشاخه، می توانید یک پیچ گوشتی تخت را در سوراخ قرار دهید تا رگولاتور موتور را در جای خود نگه دارد. اکنون می توانید پیچ گوشتی دوم را برای حرکت رگولاتور وارد کنید. پس از چندین بار چرخاندن دستگیره، چرخ را دوباره بچرخانید تا ببینید آیا چرخ آزادانه تر می چرخد یا خیر.

در این صورت باید دستگیره را در جهت دیگر بچرخانید. پس از چند چرخش رگولاتور، باید کفش های ترمز را در مرکز قرار دهید. می توانید این کار را با کشیدن کابل ترمز دستی به پنل عقب انجام دهید. در نهایت، قبل از رانندگی در مسافت های طولانی، حتما ترمزها را تست کنید.

مکانیک خودرو یکی از رشته های پرطرفدار در آموزشگاه پایتخت فناوری است و به دلیل آموزش های این کلاس افراد زیادی در جامعه به عنوان مکانیک تدریس می شوند. تعمیرات ASIO، مکانیک خودروهای ایرانی و خارجی، مکانیک درجه یک و دو و بسیاری از مباحث مهم دیگر در این دوره به شما آموزش می دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 1,738
  • بازدید کلی : 5,879